La pista de gel de la plaça Catalunya és propietat dels hereus d'Enrique Masó, alcalde franquista de Barcelona de 1973 a 1975.

Ni cost zero per a l'administració, ni dinamització del comerços del centre de la ciutat. La temporada inaugural de la pista de gel de la plaça Catalunya de Barcelona es tancarà diumenge amb un rotund fracàs, malgrat que el relatiu èxit de públic -unes 100.000 persones, el 70% de les quals són turistes han passat per la instal·lació- ha provocat que la Fundació Barcelona Comerç vulgui repetir l'experiència en els propers anys. L'empresa que l'ha instal·lat, N-Ice Skating, és propietat de Matrust SL, una companyia que pertany a la família Masó Rahola. Els Masó Rahola són els hereus d'Enrique Masó, alcalde franquista de Barcelona de 1973 a 1975.

La pista de gel, de 1.200 metres quadrats, ha tingut un cost d'entre 700.000 i un milió d'euros, i un mínim del 5% del pressupost no s'arribarà a cobrir, malgrat que des del consistori encapçalat per Xavier Trias (CiU) s'havia assegurat que no suposaria cap cost per a les arques municipals, ja que comptaven a atreure diversos patrocinadors. A l'hora de la veritat, però, les grans empreses han donat l'esquena a una instal·lació que només comptava amb petits cartells, molt discrets, de Damm, Coca-Cola, La Caixa i Nocilla, a banda d'ensenyes de les societats que s'han lucrat amb la pista. I és que la previsió era cobrir el 30% del pressupost amb patrocinis privats, però aquesta partida tot just assolirà el 10%.

La Fundació Barcelona Comerç, una entitat que aplega 16 eixos comercials de la ciutat i que té 10.000 comerços associats, va ser la impulsora de la instal·lació de la pista, amb l'argument que serviria per reactivar les vendes dels comerços del centre de la ciutat. La realitat, però, no ha estat aquesta i les previsions apunten que les vendes només s'incrementeran entre l'1% i el 2% amb relació a la temporada passada, que va ser molt dolenta.

Malgrat tot, Salvador Albuixech, el presidennt de l'esmentada fundació, aposta perquè l'any vinent siguin els comerços de l'entitat els que patrocinin la pista. La Fundació Barcelona Comerç s'ha convertit en un lobby molt influent en l'actual alcalde, fet que no sorprén si tenim en compte que Albuixech és president de l'Associació de Comerciants de Sant Gervasi i de l'eix Galvany Comerç i, per tant, és veí de Trias, que resideix a Galvany des de fa una pila d'anys.

Allau de crítiques

A l'hora de valorar els costos de la pista de gel, l'administració obvia el cost energètic i mediambiental d'una instal·lació que, en una zona com Barcelona, difícilment és sostenible. La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) ha estat una de les entitats que més l'ha criticat i va apuntar fa diverses setmanes que difícilment serviria per dinamitzar el comerç de proximitat tenint en compte que al voltant de plaça Catalunya "només hi ha grans superfícies comercials".

La pista de gel també ha estat escenari d'accions de protestes del moviment 15-M, que van apuntar que la seva instal·lació responia precisament a la voluntat d'evitar accions reivindicatives al centre de la ciutat durant el període nadalenc. Els indignats han realitzat un parell d'accions a la pista de gel, fet que va portar els seus promotors a incrementar la seguretat privada i, per tant, el cost de la pista.

Negoci per a la família d'un exalcalde franquista


Una de les dades que més ha passat desapercebudes al voltant de la pista de gel és que l'empresa que l'ha instal·lat, N-Ice Skating, és propietat de Matrust SL, una companyia que pertany a la família Masó Rahola. Els Masó Rahola són els hereus d'Enrique Masó, alcalde franquista de Barcelona de 1973 a 1975. Masó, que va construir un imperi empresarial durant la dicatura, va veure's forçat a dimitir abans de la mort de Franco per negar-se a assignar en un ple 50 milions de pessetes a l'ensenyament de la llengua i cultura catalanes.