N-II: La gran estafa pública d'Abertis, Salvador Alemany i CiU

Un conveni abusiu entre el ministeri de Foment i ABERTIS per construir el tercer carril a l'AP7 és l'escull insalvable per desdoblar la N-II i la N-340. A l’any 2006 el ministeri de Foment va signar un conveni amb l’empresa ABERTIS per a la construcció del tercer carril de l’autopista AP-7. Amb una inversió prevista a càrrec d’ABERTIS de 500 milions d’euros, però real de 350 milions d’euros, l’obra i el conveni s’han convertit en un negoci milionari i suposa un impediment pel desdoblament, llargament ajornat, de la N-II i la N-340, una via amb un alt índex de sinistralitat.

Un contracte clarament abusiu entre el Ministeri de Foment i ABERTIS

El conveni signat per la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, amb ABERTIS preveu que la concessionària recuperi la inversió gràcies a l’augment del transit, sense necessitat d’augmentar les tarifes ni allargar la concessió. El conveni estableix compensacions econòmiques si els ingressos no són els previstos. Per determinar la xifra de les compensacions es van establir tres criteris; els ingressos de l’autopista l’any 2005 -460,2 milions d’euros-, la revisió de tarifes, i la intensitat mitjana del trànsit diari (IMD).

Amb la davallada del trànsit el conveni s’ha convertit en una trampa financera. El conveni va preveure a partir del 2006 i fins el final de la concessió el 2021, un augment del trànsit d’entre el 2,67%, al primer any, fins un 1,48 el darrer. La reducció del trànsit en l’actualitat ha comportat que les xifres reals s‘hagin capgirat, i entre el 2007 i el 2010 l’autopista ha patit una davallada del trànsit entre el 13% i el 21%.

Un pastís de més de 2.000 milions d’euros per l'ABERTIS de Salvador Alemany Mas i CiU-PP-PSOE


L’any 2009 el saldo de compensació a favor de la concessionària en aplicació del conveni ascendia a més de 200 milions d’euros, a finals del 2010 la xifra s’ha duplicat fins als 457 milions d’euros, i segons va advertir l’actual Ministra de Foment Ana Pastor, “els 350 milions d’euros inicials de la inversió és poden convertir a l’any 2021 en més de 2000 milions d’euros”. Els serveis jurídics del mateix ministeri de Foment de l’època ja advertien que el desdoblament de les dues carreteres afectaria “l’equilibri econòmic de la concessió”.

Desdoblar la N-II a Girona i la N-340 agreuja el problema


El conveni signat entre Magdalena Álvarez i ABERTIS, que posa en evidència la incompetència de la ministra, és la principal i veritable causa del retard en els desdoblaments de la N-II i N-340 a Girona i Tarragona. Amb el desdoblament fet la disminució de cotxes per l’autopista de peatge seria encara molt més elevat, el que comportaria una compensació per ABERTIS de caire exponencial. Els 2.000 milions d’euros dels que va parlar l’actual ministra es quedarien curts i a més s’hi hauria de sumar el cost de l’obra del desdoblament.

Ja hi ha veus que reclamen denunciar aquest conveni per injust i perquè suposa un clar greuge per a l’erari públic, i exigir un acord que trenqui un conveni clarament abusiu. Amb l’anul·lació del conveni el desdoblament de les N-II i N-340 quedaria sense cap penyora financera i s’evitarien molts de mort a la carretera.

Magdalena Álvarez (PSOE) avui és Vicepresidenta del Banc Europeu d’inversions amb un sou molt considerable


Un cop cessada com a ministra, Álvarez va ser escollida Eurodiputada en representació dels socialistes, i el juliol de 2007 va ser nomenada vicepresidenta del Banc Europeu d’Inversions (BEI)per un mínim de sis anys amb un sou de més 20.000 euros, més despeses de representació. El Banc Europeu d’inversions (BEI) canalitza grans projectes i gestiona també el fons de rescat europeu.

Salvador Alemany, el cap de la Generalitat a l'ombra


Abertis és un suport fonamental publicitari de l'AVUI de CiU, així com Gallina Blanca, dels Carulla-Agrolimen, ho és de l'ARA, diari participat per la oligàrquica família imputada als jutjats per frau fiscal. Tot raonable quan es recorda que el primer que va fer en Mas va ser oferir a l'amo d'Abertis -Salvador Alemany- la conselleria d'Economia del seu projectat govern dels millors bons negocis amb diners públics, com ja feia quan Mas era conseller d'economia -seva- del mestre Pujol.

I, quan ja tot just Mas arribà a la poltrona desitjada i programada com a millor inversió anys enrera de CiU -o l'Unió de Caixes-, la primera signatura de l'hereu -donada l'incompetència e ineptitut del "natural" ocellet Oriol- va ser la pujada del 4% en totes les autopistes de qui el financia, i no pas el rescat d'unes autopistes amortitzades mil vegades pel franquisme més ranci i feixista que governà i governa Catalunya des de la Diagonal i Sarrià, des del cuartell del Bruc i el Palau de Pedralbes.

"Després de la investigació policial, es conclou que la Fundació Catalunya i Territori –creada el 1998 per l'UDC– ha estat usada com un instrument per a interessos particulars, i no pas per als fins d'interès general per als quals va ser creada (la promoció de la cultura catalana). Als investigadors, els sobta que la fundació rebés 2,5 milions d'euros de donacions entre els anys 2005 i 2007 de grans empreses com ara el BBVA o les fundacions de «la Caixa» i d'Abertis, mentre que no s'ha aportat cap documentació de les activitats culturals efectuades amb aquestes donacions".

El mateix cercle que, des de La Caixa amb Criteria i Abertis, allà on conflueixen el Real Madrid de Florentino Pérez i la Gran Catalunya del Cas Palau, defrauda l'hisenda pública, acomiada als treballadors recolzant als deslocalitzadors de capitals i retalla els serveis bàsics condemnant milions de persones -i un altre generació de derrotats per l'incompetència i deficiència educativa- a l'exclusió social, presó inclosa quan calgui o protestin.

Els negocis bruts de CiU i aliats amb els peatges


Novembre 09, 2010: La diputada d'ICV-EUiA al Congrés, Núria Buenaventura, ha rebutjat “radicalment” el Pacte a què han arribat PSOE, PP i CiU per donar suport econòmic durant cinc anys més a les empreses concessionàries d'autopistes: "És un escàndol que no es rescatin els peatges per als usuaris, que porten pagant fa dècades les autopistes, i ara es vulguin rescatar les constructores i concessionàries que s'han fet d'or en tots aquests anys".

Núria Buenaventura critica que hi hagi partits com CiU que "estan al servei dels lobbies econòmics" i fan política "no en funció dels interessos dels ciutadans, sinó dels d'aquestes grans empreses. És inacceptable que el Govern presenti uns pressupostos austers amb fortes retallades en drets socials, laborals i mediambientals i al mateix temps compensi les concessionàries amb diners públics", ha lamentat Buenaventura.

Salvador Alemany, nou president d'Abertis en substitució d'Isidre Fainé


Això passa, casualment, quan Abertis, la gran propietària d'autopistes, va nomenar el nou president, que mantindrà les facultats executives del lloc de conseller delegat que ocupa des de 1998 en el grup de concessions d'infraestructures de transports i telecomunicacions.

El relleu a la presidència de la companyia controlada per ACS i Criteria es registra després que la passada setmana Fainé, president de La Caixa, accedís també a la Presidència del grup d'empreses de participacions industrials d'aquesta entitat en substitució de Ricard Fornesa.

Els canvis a la cúpula d'Abertis suposaran que la companyia passi a comptar amb quatre vicepresidents, ja que a més de Fainé, actualment ja ocupen aquest càrrec Florentino Pérez (president d'ACS), Carmen Godia i Pablo Vallbona.
Així mateix, el relleu en la Presidència del grup comportarà a mig termini una redefinició de funcions en el si de l'estructura directiva i en la composició d'alguns consells de les empreses que el componen, van apuntar fonts de l'empresa.

En l'actualitat, Salvador Alemany és conseller delegat de Saba, filial d'aparcaments del grup, a més de president d'Acesa i Abertis Telecom, i conseller en diverses companyies filials.

Salvador Alemany (Barcelona, 1944), que des de 2008 és també president del Cercle d'Economia, és llicenciat en Ciències Econòmiques i diplomat per IESE (Opus Dei). També és professor mercantil i censor jurat de comptes.